Byggnader

Det första steget jag tänker mig när jag väl hittat en bit mark är att bygga en lösdrift. Där kan hästarna gå i lugn och ro så kan alla andra byggnader få komma upp i lugn och ro.


Men, jag kan ju inte bara slänga ut en ligghall på måfå någonstans på en åker. Då kanske den sen hamnar precis där jag senare ska bygga huset, eller stallet, eller ridhuset.


Det gäller att planera vart allt ska finnas redan från början för att få en optimal gård. Man måste även tänka på att man i framtiden kanske vill utöka. Jag har t ex inga planer idag på att ha ett ridhus på min gård, men en vacker dag kanske jag ändrar mig och då vill jag ha plats att bygga ett ridhus. Under tiden kan det ha varit hage där eller annan mark som lätt går att ändra.


Vilka byggnader kan man då tänkas behöva? På min gård tänker jag mig följande:

·         Lösdrift

·         Stall med plats för 10 hästar

·         Vagnslider/lada/förvaringsutrymme

·         Bostadshus

·         Paddock (40x80m eller 40x100m)

·         Plats för framtida ridhus


 

1. Bostadshus, 2. Garage/Vagnslider, 3. Hö+halm-lada, 4. Stall, 5. Gödselvagn

Varje del kommer förklaras närmare i egna inlägg framöver.


Kommentarer
Postat av: emelie

så skulle jag med vilja planera att bygga, frågan är ju bara om jag ska köpa trisslott eller spela på travet.



Dock har jag inget för körning så skulle antagligen inte göra mig en riktigt så stor ridbana.

2010-12-05 @ 23:51:02
URL: http://komkoma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0