Paddock

En del undrar säkert vad jag ska med en så stor paddock till.


En normal paddock ligger runt 20x40m eller 20x60 om man slår på stort.  Varför ska jag då ha 40x100m?


Anledningen är mitt brinnande intresse för körning. Under tiden i Wales fick jag följa med på en tur med häst och vagn. Det var en klubb som hade samlat säkert 15 ekipage för att ge sig ut på en långtur. Jag fick följa med som groom till ordföranden. Det var en helt fantastisk upplevelse. Alla hästarna trampade på i sakta mak, klippedi-klopp. Vi stannade vid puben halvvägs, de flesta tog varsin öl och vår häst, Flax, fick en påse chips.


Det som framförallt gjorde mig så förälskad i körning var när Barry förklarade att han knappt använde sig av tömmarna. Hästen, långt där framme, lyssnade på honom, långt där bak, när han skulle stanna och när han skulle gå. Detta gjorde mig väldigt fascinerad, speciellt då jag börjat uppskatta samspelet mellan häst och människa.


Hemma har jag sedan dess sökt all info som går att få. Jag gick hösten 2008 en tömkörningskurs med en sedan tidigare inkörd häst.  Fantastisk känsla att kunna styra ett stort halvblod på så långt håll och vilka små hjälper/misstag som behövdes för att det skulle bli rätt/fel.


Sommaren 2009 kuskade jag runt i södra Sverige och tittade på körtävlingar. Tävlingsmänniska som jag är så är det detta som lockar. Dock blev jag lite besviken på en tävling där jag satt jämte dressyrbanan och tittade och blev tillsagd av domaren att jag skrämde hästarna.


Drömmen!


På den andra tävlingen jag var på körde dom precision, vilket är den del jag tycker verkar vara roligast. Svårt, men roligt.


På kursen jag gick betonades noga hur viktigt det är med miljöträning av en körhäst, samt att alla hästar inte funkar som körhästar.  Men sedan den dagen jag fick hem min häst har jag tränat på att han inte ska vara rädd för läskiga saker. Presenningar, paraplyer och pulkor mm. Trafik bryr han sig inte nämnvärt om, men soptunnor och brevlådor kan vara lite farliga. Förhoppningsvis växer han ifrån det så det kan bli körhäst av honom.


På god väg!

Så anledningen till den stora paddocken är att det är måtten på en dressyrbana för körning i tävlingssammanhang.


Kommentarer
Postat av: Anna

Roligt! Hoppas du får lust att blogga mer när nya pollen kommer!

2013-08-18 @ 00:49:24
URL: http://shettisblasen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0