Boningshus

Jag funderade tidigare på att bli arkitekt när jag blev stor. Men höga intagningspoäng och andra intressen som växte fram hamnade jag på ett annat spår.


Men intresset för inredningsarkitektur finns fortfarande kvar, därför är det lite av en dröm att få bygga och designa sitt eget hus.


På utsidan är det inte särskilt märkvärdigt (inte på insidan heller för den delen) så jag har utgått från ett fabricerat, hus se här, i yttermåtten. Förhoppningsvis kan man ändra inredningen lite som man vill ha det.

Jag vill ha ett 1½-plans hus och nedan ser ni den planritning jag gjort. Det är mest gjort på skoj, men som sagt drömma kan man alltid, och dessutom kan man alltid ändra sig.


-------> N

Bottenvåning

Ingång till huset är tänkt från öster med utgång till uterum i väster och altan i söder. Av erfarenhet vet jag att det kan bli väldigt varmt i inglasade uterum i söderläge.  I väster blir också ganska varmt, men du vill helst gå in i det på kvällen när det blivit kyligt men med solen kvar i väster.


När du kommer in i huset har man först en walk-in-closet för ytterkläder, skor och annat. Det är för att utnyttja utrymmet under trappan maximalt.  Jag utnyttjar det också genom att ha kyl och frys under trappan i köket. Vidare i köket tar man sig in i ett walk-in-skafferi. Med många hyllor hoppas jag att det ska svälja mycket.


Ett relativt stort badrum med tvättmaskin och torktumlare. Kanske en torkställning att hissa upp i taket. (Det hade vi innan vi flyttade att hänga upp täcken på).  Master bedroom med plats för spjälsäng. Ett stort barnrum där barnen när dom är små får bo tillsammans.  Vardagsrum med plats för matsalsbord och soffgrupp. Inga konstigheter egentligen.


-------> N

Övervåning

P g a det lutande taket skapas små förråd längs långsidorna. Mycket lämpligt för julpynt och annat man bara behöver ibland. I de två rummen fungerar dessa som garderober, eventuellt med skjutdörrar så man lätt kommer åt vad man vill ha. (Mina kusiner har så i ett av sina rum, och jag tycker det funkar super!)


Anledningen till övervåningens båda rum är att barn växer och vill inte bo tillsammans mer. När dom blir ytterligare äldre kan man höra om dom har svårt att ta sig upp för trappen när dom kommer hem sent på lördagskvällarna.


Naturligtvis även ett badrum på övervåningen, i nära anslutning till det på bottenvåningen för att enkelt dra vatten och avlopp.


Ett stort allrum med ett panoramafönster i söder med utsikt över hästhagarna.

Det proffsiga utseendet har jag fått till med www.floorplanner.com


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0